Grazi és szombathelyi diákok a holokauszt emlékhelyein

Szombathelyi gépipari szakközépiskolások német nyelven kalauzolják grazi diáktársaikat a vasi megyeszékhelyen. Elidőznek a Fő tér sarkán, a hajdani gettó határán kialakított holokauszt­-emlékhelynél. A látogatás kölcsönös, az egyszeri cseréből remélhetőleg hosszabb kapcsolat lesz.

grazi_diakok

„Elegendő harc, hogy a múltat be kell vallani”, mondja József Attila A Dunánál című versében, és ez elég pontos – és aktuális – program „a múltat végképp eltörölni” időről időre föl­-fölbukkanó abszurditásához képest. Csak hát ez a vallomás nem megy könnyen – a magyar történelem tragikus korszakát, a holokausztba torkolló II. világháborút illetően sem. Az évfordulók mindig jó apropót adnak az emlékezésnek, amelynek persze akkor van értelme, ha nem merül ki üres formaságokban. A holokauszt 70. évfordulója alkalmából Szombathelyen fontos dolgok történtek. A kulcsszó a személyesség, több értelemben. Az Iseumban megrendezett Szemtől szemben ­kiállítás Szombathely egykori virágzó zsidó közösségét hozta személyes közelségbe; reméljük, lesz majd állandó helye a városban. A személyes elkötelezettségeknek köszönhető az az egészen friss kapcsolatfelvétel is, amely egy grazi gimnázium és a szombathelyi gépipari szakközépiskola diákjai között jött létre, és remélhetőleg túlmutat a „Határtalan emlékezet” című pályázati projekt keretein.

Van egyszer dr. Goldmann Márta, a Nyugat-­magyarországi Egyetem intézeti anglisztika tanszékének docense (irodalmat tanít), aki évek óta részt vesz a Centropa összejövetelein, tanfolyamain, amelyek az iskolai holokauszt­oktatás módszertanához nyújtanak segítséget. A Centropa 2001 óta végez sikeres társadalomtörténeti kutatómunkát, melynek során elsődleges források alapján, személyes történeteken át mutatja be a közép­ és kelet-­európai zsidóságot a 19–20. század fordulójától napjainkig. A Centropa által fölkínált lehetőséggel minden (történelem)tanár élhet. Magyarországon is akadnak lelkes és elkötelezett pártolói ennek az ügynek. Köztük van tehát Goldmann Márta, aki a Centropa 2014­-es szarajevói nyári akadémiáján ismerte meg Robert Kozákot, a grazi gimnázium (Graz International Bilingual School) tanárát; innen az ötlet a közös vállalásra, a Centropa által kezdeményezett, határokon átívelő oktatási projekt megvalósítására. Ugyancsak az elkötelezett pedagógusok között van Varga Hedda, a szombathelyi gépipari szakközépiskola történelemtanára, aki Szombathelyen egyébként Balázsné dr. Szántó Edit tanítványa volt a történelem szakon. Szintén részt vett a projektben a Szombathelyen élő osztrák képzőművész, Andreas Lehner – egyébként a rohonci holokauszt emlékmű tervezője –, aki az elmúlt években már többször megnyilatkozott különböző közös kulturális kezdeményezésekben. Nyelvi szakértőként csatlakozott a projekthez Wagner Anikó (NymE, anglisztika tanszék).holokauszt-emlekhely_szombathely

A szombathelyi holokauszt-­emlékhely a Fő téren, az egykori gettó határán. Veres Gábor alkotása.

A grazi diákok tehát eljöttek Szombathelyre – ahol egyébként még sose jártak –, és a szombathelyi középiskolás fiúk német nyelvű (!) előadásai által ismerkedtek meg a várossal, különös tekintettel a zsidó közösség sorsára. A szombathelyi diákok pedig elutaztak Grazba és Rohoncra, megnézni az ottani holokauszt-­emlékhelyeket. Grazban például beléphettek abba a hajdani SS-­laktanyába, ahol 6000 magyar munkaszolgálatost tartottak fogva. A laktanya egyébként ma is katonai objektum, a bejáratánál emlékmű nem engedi feledni a borzalmakat. Hogy a múlttal való szembenézés Ausztriában sem könnyű, jelzi a Nobel­-díjas Elfriede Jelinek műveinek befogadás­, illetve be nem fogadás­története. A rohonci tragédiáról például csak a közelmúltban szerzett tudomást a közvélemény, éppen Jelineknek köszönhetően. Rohonc kastélyában 1945 márciusának végén bált rendeztek Batthyány­ Thyssen­ Bornemisza Margit grófnő meghívására. Azon az éjszakán, március 24-én – mintegy a „mulatság” részeként – lelőttek majdnem 200, a közelben fogva tartott zsidót. A tetteseket nem vonta felelősségre senki, többnyire Svájcba menekültek. A szombathelyi diákok nemcsak Grazba, hanem Rohoncra is ellátogattak. (Elfriede Jelinek munkásságát kutatja évek óta a NymE SEK germanisztikai intézeti tanszékének kutatója, Takács Dóra. Vannak tehát kapcsolódási pontok, elköteleződések.) Goldmann Márta bízik abban, hogy a grazi­-szombathelyi diákok kapcsolata az egyszeri cserelátogatással nem ér véget. Akár a sikeres szombathelyi Cafe Dilemma­sorozat mintájára is el tudná képzelni a folytatást. A Cafe Dilemma lényege a problémák pontos megfogalmazása, fölvetése – aztán ki­ és megbeszélése. Minél több szempont, minél több humor, minél több szellem, minél több ismeret – annál több megértés. Személyesen.

forrás: Vas Népe / szerző: Ölbei Lívia / fotó: Szendi Péter

This entry was posted in Nincs kategorizálva. Bookmark the permalink.

Comments are closed.