Hol lakik Isten? – A Talmud és a zsidó gondolkodás alapjai

Zeitler Ádám rabbijelölt, doktorandusz a Lauder Javne Zsidó közösségi iskola főigazgatójának előadása

A Talmud a zsidó jognak és törvénykezésnek az élet és a vallásgyakorlás minden területére kiterjedő gyűjteménye, több évszázadnyi tudás összefoglalója. Jogi kódexnek azonban nem tekinthető, és a benne foglaltak csak a kontextussal értelmezhetők. Sajátossága, hogy a szövegei komolyabb cenzúra nélkül kerülhettek a gyűjteménybe, így a felvetésekre találhatunk példát és ellenpéldát is. Ezért nehéz értelmezni, és ezért nem érdemes idézni belőle – hangsúlyozta Zeitler Ádám, majd megjegyezte: a zsidó gondolkodás megértéséhez viszont közelebb viheti az olvasót. A Talmud lapjainak felépítése két részből áll (Misna és Gemara): egy oldalon megtalálható egy rövid, a 2. századból való szövegtest, körülötte pedig ahhoz a következő évszázadok (az 5. századig) során hozzáfűzött rabbinikus magyarázatok, sokszor egymásnak ellentmondó értelmezések olvashatók. Ebből fakadóan a Talmud tanulmányozása az egyes kérdésekről kritikus gondolkodásra, saját vélemény formálására ösztönöz.

Ez a hagyományos zsidó oktatási modell és nevelési módszertan alapja is (hevruta). A zsidó szövegekről vitázó feleknek hol az egyik, hol a másik álláspontot kell képviselnie annak érdekében, hogy a szemben ülő érveit, gondolkodásának logikáját megismerhessék, ezáltal formálják saját véleményüket. A tanulás a zsidó kultúrkör mélyen gyökerező értéke és alapvetése: már a korai időktől jellemző volt, hogy a zsidó gyerekek egészen fiatalon megtanultak olvasni; ezen felül előírás, hogy minden nap kell valamennyi időt Tóra tanulással kell tölteni.

Zeitler Ádám beszélt a Talmud humoros, emberi oldaláról is, kiemelve, hogy annak szövegei javarészt a Tórában megfogalmazott morális iránymutatások gyakorlati megvalósítására adnak példákat.  A zsidó teológia a cselekedetekre helyezi a hangsúlyt, azt tartja szem előtt, hogy az ember az életében cselekedjen helyesen (ne a túlvilági megváltást várja, ahogy a keresztény tanításban), ehhez kapcsolódnak a szabályok is, amelyekről a Talmud bölcsei elmélkednek.   

Bár a Talmud az ötödik század óta lezárt szöveggyűjtemény, kommentárját azóta is minden generáció hozzáfűzi – és ahogy Zeitler Ádám fogalmaz: kötelessége is megtenni azt –, az értelmezés és újraértelmezés tradíciója tovább él a zsidó gondolkodásban.   

szöveg: Ferenczy Gyöngyi, fotó: Sugár Judit